محسن ایزان[1]، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
مصطفی قادری، دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ناصر شیربگی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر باهدف واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل راهبران آموزشی استان آذربایجان غربی بود که با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمعآوری گردید. محاسبه اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ دادهها با استفاده از دو روش ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ مشارکتکنندگان و ﻣﺮور ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻏﯿـﺮ شرکتکننده در ﭘﮋوﻫﺶ انجام گرفت. دادهها پس از پیاده سازی به شکل استقرایی و با شیوه ی کدگذاری نظری ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. یافتههای بهدستآمده از واکاوی تجربه راهبران در چهار مقوله 1) محیط نظارتی رابطه مدار و اعتماد محور 2) نظارت مبتنی بر بهبود تدریس 3) نظارت مبتنی بر کاراندیشی 4) نظارت مبتنی بر خودتاملی و همچنین چالشهای تجربه راهبران در پنج مقوله 1) افق دید متفاوت معلمان و راهبران 2) ضعف دانش و مهارت تدریس معلمان 3) جامعهشناسی محیط نظارت 4) قضاوت و ارزیابی چندجانبه 5) فقدان دانش و مهارت برنامهریزی درسی دستهبندی شد. واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوی نظارت و راهنمایی کلاس درس محور نشان داد که در این الگو، راهبران آموزشی از ارتباط با معلمان تاثیر می پذیرند و قادرند تاثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند. براین اساس می توان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات معلمان و خود راهبران آموزشی بهره گرفت.
کلیدواژهها: تجربه راهبران آموزشی، الگوی نظارت آموزشی معلم-محور، مدارس ابتدایی
. Mohsenizan68@gmail.com. نویسنده مسئول، [1]
واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی
راهبران ,آموزشی ,نظارت ,تجربه ,محور ,مبتنی ,تجربه راهبران ,راهبران آموزشی ,مبتنی بر ,آموزشی از ,واکاوی تجربه ,واکاوی تجربه راهبران ,تجربه راهبران آموزشی ,الگوهای نظارت آموزشی ,اجرای الگوهای نظارت
درباره این سایت